Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift utnämndes tidigare i år till årets ungdomsorganisation i Kalmar län. Nu har distriktsstyrelsen beslutat att skänka hela summan som mottogs i prispengar, 10 000 kronor, till syriska flyktingbarn.

Den 28 april i år mottog Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift utmärkelsen Årets ungdomsorganisation 2014 i Kalmar län, av Regionförbundet i Kalmar län och föreningen Kumulus. Efter en tids fundering om hur prispengarna ska användas har organisationen nu beslutat att skänka hela summan, 10 000 kronor, till syriska flyktingbarn i Jordanien via Svenska kyrkans internationella arbete.

– Vi ser att det finns andra som har större behov av de här pengarna än vi själva har. Det känns fint att få ge denna livsviktiga gåva som vi vet gör tillvaron mer värdig för de syriska flyktingbarnen, säger Torsten Thorvaldsson, ordförande i distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift.

Svenska kyrkans internationella arbete arbetar både med att förse flyktingarnas materiella behov och att skapa meningsfulla möten och aktiviteter. Alla kläder köps in lokalt för att stödja den lokala marknaden. Till exempel räcker 15 kronor till en t-shirt, och 105 kronor räcker till ett klädpaket med underkläder, t-shirt och träningsdress.

Läs mer om projektet som prispengarna går till.