Den 30 september – 1 oktober 2023 är det återigen dags för Nattkamp! Nattkampen 2023 har temat Kampen om Sherwoodskogen och går av stapeln på Stiftsgården Tallnäs. Sprid gärna information om årets nattkamp i ditt sammanhang och anmäl dig på knappen ovan eller till höger senast den 17 september. Här nedan finns vår affisch som du kan skriva ut och sätta upp i ungdomsrummet i din församling.

Affisch Nattkampen

Praktisk information om Nattkampen 2023:

Anmälan: Sker via länk längst upp på sidan. Anmälan sker lagvis.
Pris: Anmälningsavgiften är 350kr/person för medlem/stödmedlem i Svenska Kyrkans Unga. För övriga är avgiften 450kr/person. Lunchpåse för hemfärden på söndagen kan köpas till för 75kr/person
Sista anmälningsdag: Sista anmälningsdag är den 10 september. Efter sista anmälningsdag är alla anmälningar bindande. Sena anmälningar kan tas emot fram till den 17 september. Förseningsavgift på 50kr/person tillkommer vid sen anmälan.
Bekräftelse med praktisk information, hålltider och packlistor kommer skickas ut till alla anmälda deltagare efter den 17 september.

Ramschema för Nattkampen:

Lördag 30/9:
ca 14:30 Lägerplatsen öppnar på Tallnäs
16:00 Inledningsgudstjänst i Tofteryds kyrka
18:00 Kvällsmat på Tallnäs – Innan detta ska alla lag hunnit anmäla sig i sekretariatet
20:00 Första start
ca 00:00 Sista start

Söndag 1/10:
09:00 Frukost
10:00 Friluftsmässa med efterföljande avslutning och prisutdelning
ca 11:30 Dags att åka hem

Packlistor till Nattkampen:

Enskild packning:
Liggunderlag och sovsäck
Kläder efter väder. Tänk på att det kan bli kallt på natten
Bra skor
Hygienartiklar
Matsaker (Tallrik, kåsa, bestick)
Ficklampa
Reflex
Sittunderlag

Gemensam packning för laget:
Tält
Första hjälpen kit
Bibel
Penna

Tävlingen består av en bana på ca 1 mil, huvudsakligen på skogsstigar, som deltagarna tar sig an under natten. Arrangemanget riktar sig till dig som är 13 år eller äldre och man tävlar i lag på 4-7 personer och längs banan finns 8-10 stationer med kluriga uppgifter som deltagarna ska lösa. Hur lagen löser uppgifterna poängsätts på varje station och laget med högst totalpoäng när morgonen gryr har vunnit. Mer information om reglerna för Nattkampen hittar du här.

Vi behöver ett stort antal funktionärer. Är du intresserad att hjälpa till kontakta oss i planeringsgruppen. Du kan läsa mer om vad det innebär att vara funktionär här.

Nattkampen är ett friluftsarrangemang med en över 50 år lång tradition och är det största återkommande arrangemanget inom Svenska Kyrkans Unga. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga i Skara, Linköping, Växjö, Göteborg och Lunds stift. Varje år ansvarar ett av distrikten gör att genomföra Nattkampen och 2023 är det Växjös tur. Arrangemanget lockar vanligtvis mellan 300-400 personer från hela södra Sverige.

Vill du veta mer?

Torsten Thorvaldsson