Ibland får vi i Svenska Kyrkans Unga höra att vi är Svenska kyrkans framtid. Det är vi inte alls! Vi är Svenska kyrkans nutid. Vi är aktiva i Svenska kyrkan, här och nu! Vi vill bli sedda och lyssnade på, nu! Var och en i Svenska Kyrkans Unga är viktig, som en pusselbit i ett pussel. Alla kan komma med sin bit och kolla var den passar. Men om det saknas en bit blir inte pusslet helt. Därför är du viktig, här och nu!

Rekryteringskampanjen pågår den 10 augusti till den 15 oktober och går under temat ”Du är viktig här och nu!”. Innan höstterminen tar sin början är det dags att skicka ut information till de som var med under våren, men självklart behöver lokalavdelningen också fundera över vilka nya personer som ska bjudas in. Hur kan ni bli fler? De nya som kommer till era träffar ska självklart bli medlemmar! Sprid informationen om hur de själva registrerar sig som medlemmar på Medlemssidorna, eller ställ upp en dator och låt dem registrera sig vid någon av era träffar. Men kom ihåg att var och en ska logga in med sin inloggning.

Här och nu dagen

Första lördagen i september är Svenska Kyrkans Ungas dag!

Den 1 september går vi ut på gator och torg för att tala om vilka vi är och för att rekrytera nya medlemmar. Känner ni att det blir en för stor grej – bjud in till församlingshemmet eller kyrkan. Vad som händer är helt upp till er i lokalavdelningen. Har ni en kul idé på hur ni ska synas och rekrytera fler medlemmar, är det roligt om ni kör på er idé!

Tävling

Självklart ska lokalavdelningen delta i Svenska Kyrkans Ungas tävling! Då har ni möjlighet att vinna det fina priset ”Årets pusselbit”. Priset kommer gå till den lokalavdelning som har gjort den mest kreativa legoskapelsen på temat 25. Den ska ni ha byggt tillsammans. Gör så här: fota hur ni bygger tillsammans på en bild och det färdiga resultatet på en bild. Lägg upp bilderna i ett offentligt inlägg i sociala medier och märk med #svenskakyrkansunga25 eller skicka dem till förbundskansliet via kommunikation@svenskakyrkansunga.se. Men kom ihåg att bilderna måste ha en tydlig avsändare. Tävlingsperiod: 1 – 17 september.

Mer information och tips

Läs mer om rekryteringskampanjen och få massvis av tips på aktiviteter och material för kampanjen på Svenska Kyrkans Ungas kampanjsida!