Datum: 28.12.2014 – 01.01.2015

Vintermötet 2014/2015 – Ett hus vid skogens slut
Matt 16:18-19

Hej där!

Vad har du för planer inför nyår? Skulle du vilja fira din nyår med både gamla och nya vänner? Vill du äta fin trerättersmiddag till roligt spex? Vill du ringa in det nya året med midnattsmässa? Vill du spendera fem dagar på stiftsgården Tallnäs i gemenskap med Gud, där du får lära dig saker om både dig själv och Jesus? Då är Vintermötet 2014/2015 rätt för dig!

Vintermötet är ett ungdomsläger som riktar sig mot åldern 14-30 år och hålls 28 december 2014 till 1 januari 2015 på Tallnäs. Under många år har Vintermötet funnits och det har lett till massor av skratt och minnen. Lägret anordnas av Svenska Kyrkans Unga som är en ungdomsorganisation.

Välkommen till vintermötet 14/15! För att få lite fler hintar om vad lägret kommer att innehålla så kan du slå upp Matt 16:18-19, som är “huvudbibelordet” för lägret. Lägret har ett sagotema där vi kommer att besöka sagornas värld och dra paralleller till bibeln. Under de fem dagarna ska vi även inrikta oss på vår nästa, oss själva och upp mot Gud. Det finns något för alla smaker då vi även kommer att gå in på djupare tankar och frågor samtidigt som det kommer att finnas något för den som inte vill gå lika mycket på djupet. Under lägrets gång kommer vi att ha roliga gudstjänster med svängig musik där vårt lägerband står för den största delen av musiken.

Är ni lite nyfikna på vad som kommer att hända under de olika dagarna? Här kommer en snabb beskrivning på de “större evenemangen” för dagarna.

28/12 – Vi lär känna varandra genom olika lekar och uppgifter, samt caféinvigning

29/12 – Biskopen håller i mässan och en föreläsning. Särskilt nytt för i år är årets Vintermötessaga – den som är där får se vad det är!

30/12 – Lovsångsgudstjänst (längre gudstjänst med nästan bara lovsång i olika tempon och genrer, sjung med, lyssna eller be en bön)

31/12 – Nyårsafton – trerättersmiddag till rolig underhållning på scen! Vi klär upp oss lite extra och firar nyår i kapellet. Midnattsmässa med fyrverkerier. Rester av natten bjuds det på något gott och dans!

1/1 – Mässa och adjö för den här gången

De här dagarna kommer också att varvas med gudstjänster (både mässor och andakter med mera), undervisning i grupp både teoretiskt och praktiskt likväl utomhus som inomhus, föreläsningar, hörnor (aktiviteter att välja mellan alltifrån bastu, pyssel, sport till bibelsamtal, diskussioner och mycket mer!) Dessutom så får vi ju inte glömma den goda gemenskapen och den goda maten! Vi i kommittén kan utlova många glada skratt under lägrets gång.

Kom och dela slutet av detta året och början av nästa med oss! Vi vill träffa just dig!

Hur gör du nu när du vill åka till Vintermötet? Du anmäler dig här på sidan, där det också läggs upp rykande färsk information allt eftersom, så håll koll där! Grupper med konfirmander behöver ha med sig en ledare hemifrån. För att din anmälan ska vara giltig ska deltagaravgiften (950kr för medlemmar och 2500kr om du inte är medlem) vara insatt på Svenska Kyrkans Ungas Bg 5096-0269 senast 8 december 2014.

När du anmäler dig till Vintermötet så ska du välja vilken undervisingsnivå du vill delta i av dessa alternativ:

Lilla bocken bruse (nivå 1): För dig som är nykonfirmerad eller bara vill lyssna på de enkla sagorna.

Mellersta bocken bruse (nivå 2): För dig som varit med ett tag och vill testa lite svårare sagor

Stora bocken bruse (nivå 3): För dig som varit med länge och vill utforska de mest komplexa sagorna.

Tid: Mötesbyrån är öppen kl.11.00-14.00 28/12 2014 därefter börjar programmet. Lägret håller på fram till 1/1 2015 kl.14.00.
Plats: Tallnäs stiftsgård utanför Skillingaryd.
Ålder: ca. 14år – 30 år.
Kostnad: 950 kr om du är medlem annars kostar det 2500 kr. (Det är gratis att bli medlem). Avgiften ska vara insatt på Svenska Kyrkans Unga i Växjö stifts bankgiro 5096-0269 senast dagen efter sista anmälningsdagen för att anmälan ska vara giltig.
Anmälan: Sista anmälningsdag är den 14 december. Anmälan görs här på sidan

Facebook: Vintermötet 14/15
Twitter: @Vintermotet

Har ni andra frågor så är det bara att höra av sig? Skicka ett mail till Vintermotet14@gmail.com eller ring Pernilla 076-136 11 31 eller Sofia 073-804 65 17

Hoppas att vi ses i Tallnäs skogar i vinter!

Hälsar kommittén
Pernilla Sjögren Anton Andersson Julia Darvelid Henrik Willinder Sofia Danesten