Datum: 05.03.2016 – 06.03.2016

Kurs för unga medarbetare

Just in case

5 – 6 mars 2016

Kursen handlar om allt som du som ledare behöver veta och som du samtidigt hoppas på att aldrig behöva använda.

Program:

Lördag förmiddag: Första hjälpen och hjärt-lungräddning
Referent: Anders Lindh.

Anders har mångårig erfarenhet som instruktör och som medarbetare inom ambulansen.

Lördag eftermiddag: Brandsäkerhet och övningar med brandsläckare, brandfilt
Referent: Anders Lindh.

Lördag kväll: Vad gör polisen/socialtjänsten när …?
Referent polisen: Scott Goodwin
Referent socialtjänsten: Mer information kommer
Det här passet är nytt i Just in case. Under kursen ställs många frågor av typen ”Vad händer när vi gör en anmälan” eller ”Vad gör socialtjänsten/polisen när vi ringer” och tanken med det här passet är att få svar från dem som vet bäst.

Söndag förmiddag: Mediahantering
Referent: Charlotte Granrot-Frenberg, pressekreterare Växjö stift.
Som pressekreterare har Charlotte mångårig erfarenhet av att hantera medier både när det gäller att använda sig av medier för organisationens nytta och av att hantera medier i krissituationer.

Krishantering:
Referent: Conny Karlsson, sjukhuspräst och medlem i Svenska kyrkans internationella krisgrupp.
Conny har lång erfarenhet av just krishantering och har varit inkallat till några av de större kriser samhället har blivit utsatt för.

Målet med media- och krishantering är inte att utbilda deltagarna till just media- och krishanterare. Målet är att få en uppfattning om hur man bör tänka kring det, då det minskar känslan av att man inte vet vad och hur man ska göra.

Deltagare: Ungdomar och ungdomsgrupper med ledare, ålder 15-30 år (inga förkunskapskrav) (max. 30 personer)
Tid: 5 mars 2016 kl. 9:00 – 6 mars 2016 ca kl. 14:00 (möjlighet att sova över 4 – 5 mars finns)
Plats: S: t Sigfrids folkhögskola, Växjö
Kursledning: Torsten Thorvaldsson (torsten@svenskakyrkansunga.com, 073-8163442)