Idag, fredagen den 2 augusti, beger sig 11 Unga Pilgrimer och 7 ledare från stiftskansliet i Växjö och ut i Europa. Under den 12 dagar långa resan kommer de bland annat hinna besöka Luthers hemstad Wittenberg, spendera en vecka i Taizé och uppleva storstaden Paris.

Efter resan kommer några av ungdomarna skriva om sina upplevelser här på hemsidan. För er som vill veta lite mer om Ung Pilgrim så följer här lite information nedan.

UNG PILGRIM

är en metod / arbetsmodell som ska leda till att få fler ungdomar att stanna kvar i församlingens verksamhet efter konfirmationen.Bakgrunden är att många församlingar har svårt att få konfirmanderna att fortsätta vara engagerade i församlingen efter konfirmationen och därför startade Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift 1995 projektet Ung Pilgrim. Projektet, som avslutades 2000, har resulterat i att de flesta av de ungdomar som deltagit har fortsatt vara aktiva i sina hemförsamlingar. Vi tror oss veta att ungdomars andliga sökande är stort och därför fortsätter satsningen på Ung Pilgrim.Ung Pilgrim vill vara en mötesplats där ungdomar, från olika håll och med olika bakgrund, kan komma samman och tillsammans med ett utvalt ledarteam, förhoppningsvis hitta ett svar på sitt sökande.

UNG PILGRIM

är man under två år. Ungdomarna deltar på fyra utbildningsläger, ett per termin. De två åren avslutas sedan med en 12 – 13 dagars pilgrimsresa i Europa, där huvudmålet är Taizé.

UNG PILGRIM

är ett samarbete mellan församlingen, ungdomen och Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift.